WTB lärare med goda kunskaper inom linux & Mac OS

Före skolan började hade jag vissa förhoppningar om att lärarna kanske skulle ha en liten annan inställning än förra året och faktiskt lära ut något dethär året på timmarna som vi skulle ha nytta av.. Men nej, tydligen har dom inte ändrats ett dugg. Förra året skaffade dom 18 st stora 24" Mac'ar till ena klassrummet där 2orna och 3orna mest brukar ha lektioner men det visade/visar sig ju att lärarna inte kan eller vet ett dugg om just Mac OS vilket resulterar i att våra timmar slösas till att lösa problem såsom hur man ska få våra användarkonton användardugliga och liknande problem som vi själv måste komma hur man ska lösa eftersom lärarna inte vet ett dugg om nåt sånt, och när vi väl löst problemet så kommer lärarn och säger "ahaa det var sådär man skulle göra!" Igår slösade vi bort 3h med javascript på läsordningen på att försöka lösa just det problemet.. Är inte javascript viktigare att lära sig väl än att sitta och fundera ut hur våra användarkonton ska kunna fungera och hur man ansluter till en server? De 2 sistnämda sakerna ska ju en lärare kunna lära ut med ett fingerknäpp eller har jag fått något om bakfoten?! Jovisst det är bra att kunna lösa problem sj också det är jag medveten om men när flera timmar går åt sådana problem som en lärare ska ha koll på så går det väl för långt? Och idag när vi hade javascript så fick jag nog av min dator för ibland har jag bara inte nerver till allt när det bara bråkar och tar alldeles för lång tid så jag gick hem efter min bärbara och sen fick jag skäll för att jag hade gjort uppgiften på min dator med vistas anteckningsprogram istället för Mac's anteckningsprogram som i sig själva ser likadana ut och läraren menade att jag skulle måsta skriva om uppgiften på skolans Mac dator fast den skulle se likadan ut där som på min dator.. Det ända problemet är att det tar 10 min längre att göra det på skolan dator eftersom där så måste man leta efter saker på så konstiga ställen. Jovisst, tvinga mig bara att använda detdär operativsystemet 7h om dan och ni får se hur jag blir när jag blir riktigt sur, arg och grinig.. Tobias vet hur jag är då och han hatar det, tänk hur ska då lärarna stå ut med mig? Och det som är riktigt konstigt är att datalärarna har varsin Mac laptop i deras rum men de kör Vista på dom.. Hur ska då de lära sig systemet överhuvudtaget?
Och sen till dethär med Linux.. Det är ju viktigt att lära sig om linux eftersom de flesta programmeringsföretag och liknande använder sig alltmer av just det OS men tror ni vi får lära oss så mycket om just det.. Nehej då utan istället ska vi lära oss om Mac fast det inte finns många företag som använder dem här i landet ! Hur jävla korkat är nu inte det ? Ifjol hade vi faktiskt typ 1HEL LEKTION linux, det är ju fantastiskt.. Och vi installerade det men inte mera med det sen.. Och iår har dom lovat att vi ska få lära oss mer om linux men hur ska det gå till när de menar linuxdatorerna ska va dom som de har i labbet som 1orna skruvar och installerar Windows på varenda eviga vecka? SMARTA.LÄRARE.COM + att våra lärare inte vet mer om linux än Mac .. Tobias kan ju mycket mycket mycket mera än vad dom kan om det.. Konstigt eller hur?
Sen till sist har vi ju dom där små gullegrisarna som lärarna tycker e så duktiga å snälla och gör uppgifterna så fint och utan gnäll eller utan att ifrågasätta.. De där 4 små grisarna som sitter där bak och håller med vilken skit än läraren drar.. De sitter och nickar och ser såååå viktiga ut och får stipendium för att va bäst i klassen när de ändå inte har högst betyg,vet mest eller kan mest. Man blir bara så förbannad när det är såhär.. Kände bara för att gå ut och göra något högst förbjudet vilket jag inte tänker skriva här.. Och det finns så mycket mer jag skulle kunna vräka ur mig men allt blir bara till en ända röra då. Det sista jag vill tillägga är att om de vill tvinga oss att lära oss Mac ska de också ha tvinga oss att lära oss använda linux och båda OS ska få lika många timmar var på vår läsordning! Då kan jag först acceptera att jag måste använda Mac de timmar det står.. För nu står det ingenstanns att javascript timmarna måste utföras på MAc datorerna..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0